29.3.08

E-Book, nou format cultural (II)



Text suscitat a partir de la lectura del reportatge "Literatura sin papel", escrit per Winston Manrique Sabogal a Babelia.

 E-Book, nou format cultural (II)




Un altre aspecte a considerar és el preu: el cost d’un ebook pot arribar a ser un 80% menor que un llibre imprès. Sembla coherent pensar que sense la despesa del paper els ebooks han de ser molt econòmics ja que els drets d’autor són força minsos. S’eliminen intermediaris i es disminueix dràsticament les despeses de producció del llibre (emmagatzematge, transport, distribució, retirada,etc). No obstant, els preus són en molts casos equivalents als existents en paper. Per aquesta banda sembla que la indústria vol aprofitar la inèrcia de preus per obtenir un marge de beneficis superior.

En prospecció s’espera que els llibres es complementin visual i sonorament per tal de fer-los més atractius. Una espectacularització que pot ampliar el nombre de lectors i també els dissidents d’aquest format. Una paradoxa a tenir en compte és la següent: la gent jove és la més madura amb les noves tecnologies, però al mateix temps llegeix poc o gens. És a dir, el principal públic objectiu posseeix un problema de base. Els hàbits de lectura no són esperançadors alhora de pensar en una perspectiva de creixement de la demanda. Més enllà dels best-sellers i els llibres educatius la base del llibre no sembla solidificada. Per altra banda, el negoci editorial és productiu (en present) i això pot frenar l’experimentació de risc amb nous formats. Al costat d’editorials amb superàvit com Planeta i Random House n’hi ha centenars d’editorials minúscules que sobreviuen amb més o menys èxit.

Malgrat tot això n’hi ha mercat pel llibre digital com es pot deduir de la creació d’editorials, botigues i aparells tecnològics. Fins i tot Google està planejant oferir descarregues de llibres des del seu portal. Jo crec que el negoci pot funcionar, però de forma paral·lela al format actual. De forma minoritària a curt i mig termini.

Malgrat això, és qüestió de temps que arribin les estratègies adequades que estan esperant molts lectors. En primer lloc, el usuari multimèdia actual considera absurd tenir que carregar-se de diferents objectes que en realitat són una versió minimalista d’un ordinador portàtil. A ningú se li escapa que en pocs mesos podria haver-hi una convergència de productes. El principal obstacle són les quotes de negoci de les diferents empreses. Actualment comprem un aparell per escoltar música, un aparell per parlar per telèfon, un possible aparell per llegir, etc. Jo no crec que aquesta estratègia tingui massa marge de vida. El futur d’aquest aparells, i també dels ebook readers, són la convergència de funcions en un aparell global. Això permet reduir el cost d’un aparell inicial. A l’actualitat tu pagues el preu de llibre i tens el contingut i el format. Amb l’aparell lector primer pagues el format i després has de cercar i pagar el contingut. Tot plegat amb la problemàtica de la lluita de marques i la compatibilitat critica que tenen alguns aparells. La convergència de funcions o l’abaratiment dels costos podria ajudar a superar aquest entrebanc. Un aparell que permeti parlar per telèfon, llegir un ebook, connectar-se a Internet via Wifi, escoltar música i veure vídeos és el futur. I és qüestió de temps.

Una lectura d’afegit molt actual és el factor mediambiental. La difusió d’ebooks evitarà la tala d’arbres i la contaminació que produeix la fabricació de paper. Sens dubte quelcom positiu, i encara que és evident que els agents veritablement nocius del canvi climàtic venen d’altres sectors la difusió d’ebooks ajudaria en aquest sentit. El món occidental consumeix una quantitat de paper desorbitada i la contaminació de plom que la tinta impresa produeix és força important. Sembla un motiu de pes per dosificar.

Encara que sembla bastant evident que el paper, en els volums actuals, té data de caducitat i que el futur és la distribució digital de qualsevol tipus de continguts... cal recordar que quan va sortir el primer PC de la marca IBM molta gent va pensar que el paper desapareixeria, doncs creien que si la gent podia veure la informació en la pantalla no tindrien la necessitat d’imprimir-la. La història ens diu que justament ha succeït tot el contrari.


2 comentarios:

Killer dijo...

Em sobta que aquest invent porti a la idea de complementar els llibres visual i sonorament. Està bé estendre el producte a un públic a qui actualment no arriba, però val la pena sacrificar la seva forma original? Trobo que canviaria la seva naturalesa i, en definitiva, es convertiria en una altra cosa.

Fraentic dijo...

Maleïts ordinadors...

Si algo he après de The Office es que el paper no podra ser mai superat pels ordinadors.

La idea de llegir un llibre sense passar pàgines, sense percebre la olor deliciosa de quan es un llibre nou o la olor a avi de quan es antic, es del tot absurda.

Encetem la revolució anarco-primitivista ja!!!




P.D. si, se que es raro que faci aquesta crida utilitzant un ordinador, estalviat el comentari jajajja