19.9.11

N-1



Publicat al diari ARA (19-09-11).
 




LA XARXA SOCIAL DEL MOVIMENT 15-M




N-1, xarxa social alternativa 
al model “lliberticida” de Facebook    

Lorea

El negoci de l’amistat   
"Si estenem el lema “No volem ser mercaderies en mans de governs i empreses...”
  




“Programari lliure, no té ànim de lucre, no es busca ni controlar, ni vigilar, ni monitoritzar, ni censurar les persones a les persones i col·lectius que les habiten”, resumeix Spideralex, hacktivista i integrant del projecte Lorea, planter d'N-1 i altres engranatges socials a la xarxa. La filosofia d'N-1? “Xarxes socials del poble i pel poble”. Actualment aquesta alternativa a Zuckerberg i Google+ compta amb 28.944 “habitants” i no pas “usuaris”), 1.251 pàgines i 2.896 grups de treball. Sí, lluny dels més de 750 milions de Facebook, N-1 esdevé una nova possibilitat, més que una alternativa, on el requisit d’una conscienciació categòrica eclipsa els atributs d’ús d’aquesta xarxa sense logotip. La diferencia segons Lord epsylon, programador de Lorea i N- 1? “Facebook genera un sistema d’interrelacions socials intrínsecament corruptes i lliberticida on es malcria amb idees plenament comercials basades en les societats de consum. Tendeix a la centralització de dades i pot modelar societats i estats opressors més sofisticats”. “La seva finalitat és recloure’ns i que tothom en depengui per portar a terme les seves vides quotidianes”, afegeix Spideralex. Sota el seu parer, “els costos dels serveis comercials són diversos: posar en perill el teu dret a la privacitat, exposar-te a que facin comerç amb les teves dades personals, la mineria de dades per part dels governs i organismes, a que t’esborrin les dades i t’obliguin a pagar per recuperar-los o accedir a elles, també significa treballar gratis per empreses que es folren amb les teves dades i que acostumen a tenir els drets de les creacions que has penjat als seus servidors”.

“A N-1 sabem que mai ens aixecarem amb el nostre compte censurat”, asseguren. Sense anar més lluny Facebook va esborrar convocatòries de Democracia Real Ya del passat 15 de Maig, tret de sortida del moviment dels indignats. “Facebook representa el model de xarxa social per l’oci, i N-1 per l’organització política. Amb el creixement desorbitat de Facebook i similars (Tuenti), aquestes han mercantilitzat i comercialitzat la informació convertint l’amistat en negoci molt rendible. Allò que impulsa N-1 és la sobirania tecnològica o comunicativa: dotar als moviments socials dels seus propis recursos autogestionats al marge dels interessos comercials i privats”, afirma Igor Sábada, professor de la Universitat Complutense de Madrid (UCM) i expert en les relacions entre noves tecnologies i moviments socials.


15-M + N-1      

Nascuda al 2009, i malgrat ni tenir encara una entrada a Wikipedia i cert esperit de garatge, la seva aliança amb el moviment 15-M l’ha donat a conèixer més enllà dels moviments assemblearis. “La importància radica en el fet que ja estàvem començant a construir l’eina abans que el 15-M la requerís. Vam estar en el moment exacte i als llocs precisos”, reconeix Lord Epsylon. “Gràcies a N-1 s’ha pogut sincronitzar i coordinar el moviment fent-lo ma- durar”, assereix Sábada. 

“No ho vam buscar expressament. Un dels grans lemes del 15M era ‘no volem ser mercaderies en mans de governs i empreses’ i si estenem aquesta filosofia cap a les nostres identitats electròniques doncs tampoc volem ser mercaderies en mans de multinacionals com google, facebook, myspace...”, conclou Spideralex. Amb tot, i com matisa Sábada, no tot és conflicte, “s’ha de veure N- 1 com un recurs complementari, però no substitutiu ni enfrontat a les xarxes socials comercials”.      
     

El finançament d'N-1 és possible gràcies a les aportacions del desenvolupadors i les donacions altruistes. “Un principi d’amor i solidaritat. Sí, és cert que es passen moments durs, però sempre les coses acaben encaixant per continuar endavant”, diu Lord Epsylon. “Les xarxes socials lliures també tenen un cost i requereixen atencions. Des dels inicis hem calculat que si cada habitant donava dos euros l’any podríem anar avançant i tenir un projecte que anés escalant còmodament”, proclama Spideralex. “En qualsevol cas som la xarxa social amb els comptes més transparents del món i tothom pot consultar les nostres donacions i els diners que actualment disposem”, declara.     



La privacitat és un dels seus punts fort, justament allò que la competència desatén. “Si la gent no mira la lletra petita de la hipoteca, creus que ho farà amb la seva xarxa social? Probablement no”, lamenta Lord Epsylon. Alguns dels inconvenients formen part del seu ADN, que requereix “tractar d’oblidar les interfícies anteriors i adaptar-se a un entorn nou. Desaprendre allò aprés per intentar aprendre alguna cosa nova”, així com entendre que “són xarxes en construcció” i creixement. No és una rèplica de llocs coneguts, però també tot gira al voltant de l’acció de compartir. “Una manifestació tampoc resulta atractiva per un públic que busca entretenir-se”, recorda Sábada. I no és excessivament política o només apta per activistes i hacktivistes? Resposta de Lord Epsylon: “Diga’m una persona que no existeixi en el món polític”           



No hay comentarios: